top of page

24 Maart 2024 - Gaura Purnima

De Verschijningsdag van Sri Chaitanya Mahaprabhu

{ De Yuga Avatar van Sri Krishna in Kali-yuga }


KIRTAN EN SRI CHAITANYA LILA KATHA

13.00 UUR -18.00 UUR




Chaitanya Mahaprabhu verschilt niet van Heer Krishna en zijn verschijning is in vele geschriften voorspeld. Dit is niet bij iedereen bekend omdat deze Avatar van Heer Chaitanya een verdekte Avatar was. Door de Schriftuurlijke bewijzen hiervoor en de levensgeschiedenis van Heer Chaitanya te bestuderen, en de conclusie van Vedische autoriteiten en vele Ā tijdgenoten van Hem te leren kennen, zoals Tukaram, Meerabhai, Guru Nanak Dev, zal men zeker tot de conclusie komen dat Heer Krishna inderdaad in deze Kaliyuga kwam als Heer Sri Caitanya Mahaprabhu.


Bewijs uit de Vedische Geschriften:


Śrī Atharva-veda-puruśa-bodhini:

saptame gaura-varṇa-viṣṇor ity anena sva-śaktyā caikyam etya prānte prātar avatÄ«rya saha svaiįø„ svam-anuṁ śikį¹£yati.

asya vyākhyā-saptame saptama manvantare vaivasvata-manau gaura-varṇo bhagavān sva-śaktyā hlādinÄ«-śaktyā aikyaṁ prāpya prānte kalau- yuge prātaįø„ prathama sandhyāyāṁ avatÄ«rṇo bhÅ«tva saha svaiįø„ sa-parį¹£adaiįø„ svamanuṁ hare-kṛṣṇādi janān śikį¹£ayati upadiśatÄ«tyarthaįø„.

"De Allerhoogste Heer, die ƩƩn wordt met Zijn gelukzalige hlādinīśakti, verschijnt in de zevende vaivasvata manvantara in het eerste deel van de achtentwintigste Kali-yuga. Vergezeld door Zijn eeuwige metgezellen (pārį¹£adas) draagt Hij de hele wereld op om Zijn eigen Hare Kṛṣṇa mahā-mantra te chanten. O eerbiedwaardige personen! Welke andere incarnatie behalve ŚrÄ«man Mahāprabhu Caitanya-deva zou zo oorzakeloos genadig kunnen zijn om deze taak uit te voeren?"


Atharva-veda (ŚrÄ« Caitanya Upaṇiį¹£ad):

jāhnavÄ«-tÄ«re navadvÄ«pe golokākhye dhāmni govindo dvibhujo gauraįø„ sarvātmā mahā-puruį¹£o mahātmā mahāyogÄ« triguṇātÄ«ta sattva-rÅ«po bhaktiṁ loke kāśyati

"De Superziel in de harten van alle levende wezens, de grote yogi die voorbij de invloed van de drie geaardheden van de materiĆ«le natuur is, de belichaming van pure goedheid en bezitter van de zes bovenzinnelijke kwaliteiten zal neerdalen aan de oever van de BhāgÄ«rathÄ« rivier (de Ganges), in ŚrÄ« NavadvÄ«pa-dhāma, ook bekend als Goloka. Die ŚrÄ« Gaurāṅga heeft een twee-armige gedaante, en Hij zal zuivere toewijding (bhakti) in de hele wereld manifesteren."




ito'haṁ kį¹›ta-sannyāso'vatariį¹£yāmi saguṇo nirvedo niį¹£kāmo bhÅ«gÄ«rvāṇas tÄ«ra-stho'lakanandāyaįø„ kalau catuįø„- sahasrābdopari paƱcasahasrābhyantare gaura-varṇo dÄ«rghāṅgaįø„ sarva-lakį¹£aṇa-yukta īśvaraprārthito nija-rasāsvādo bhakta-rÅ«po miśrākhyo vidita-yogaįø„

Toen de halfgoden tot Bhagavān ŚrÄ« Kṛṣṇa baden met het verzoek of Hij op aarde wilde incarneren, zei Hij: "Ik zal verschijnen aan de oever van de Ganges tussen het vierde en vijfde millennium van het Kali-tijdperk. Mijn hart is bevredigd door de gebeden van de incarnatie van Śaį¹…kara, ŚrÄ« Advaita Ācārya, en Ik zal Mij manifesteren als een deugdzame en onthechte brāhmaṇa-sannyāsÄ«, verstoken van materiĆ«le verlangens en alle bovenzinnelijke kwaliteiten bezittend.

Op dat moment zal Mijn huidskleur goudkleurig zijn, zal Ik Miśra genoemd worden en zullen Mijn ogen en armen lang zijn. Met alle symptomen beschreven in Samudrikā van een mahā-puruį¹£a, zal Ik Mijn eigen zoetheid proeven in de vorm van een toegewijde. Alleen gekwalificeerde personen zullen weten wie Ik ben."


Sama-veda (Brahma-bhāga van Śrī Caitanya-rahasya) zegt:

tathā'haṁ kį¹›ta-sannyaso bhÅ«-gÄ«rvāṇo'vatariį¹£ye tÄ«re'lakanandāyāḄ punaįø„ punar īśvara-prārthitaįø„ sa-parivaro nirālambo nirdhÅ«teįø„ kalikalmaį¹£a- kavalita-janāvalambanāya

"Vanwege de voortdurende smeekbeden van ŚrÄ« Advaita Ācārya zal ik (de Allerhoogste Heer) verschijnen aan de oever van de Ganges in NavadvÄ«pa. Ik, de volledig onafhankelijke Heer in de vorm van een brāhmaṇa, zal de wereldverzakende orde aanvaarden en zonder hulp van wie dan ook aan te nemen zal Ik de kledij van een avadhÅ«ta (iemand die boven alle regels en voorschriften staat) aannemen. Ik zal neerdalen, samen met Mijn eeuwige metgezellen, om de jÄ«vas, de zielen te redden die verstrikt zijn geraakt door de zonden van Kali-yuga."


Śrī Chāndogya Upaniṣad zegt:

tatra brahma-puraṁ nāma puį¹‡įøarÄ«kaṁ yad ucyate

tad evāṣṭadalaṁ padma-sannibhaṁ puram-adbhutam

tan madhye daharaṁ sākṣāt māyā-puram itīryate

tatra veśma bhagavataś caitanyasya parātmanaįø„

tasmin yas tv antar-ākāśo hy antar-dvÄ«paįø„ sa ucyate

"Gelegen in de Heilige verblijfplaats (Brahma-pura), Is er een prachtige stad die de vorm heeft van een achtbladige lotus. Een plaats genaamd Dahara, bekend als Māyāpura, ligt in het centrum ervan. Dit is de verblijfplaats van de Allerhoogste Heer Śrī Caitanya, de Superziel, en het meest binnenin gelegen gebied wordt Antardvīpa genoemd."


ŚrÄ« Śvetāśvatara Upaniį¹£ad (3.12) zegt:

mahān prabhur vai puruṣaḄ satvasyaiṣa pravartakaḄ

sunirmalām imāṁ prāptim īśāno jyotir avyayaįø„

"Door Zijn oorzakelijke genade betrekt de allesdoordringende Superziel in ieders hart, Śrīman Mahāprabhu, de levende wezens in dat proces waardoor ze in staat zijn de allerhoogste volmaakte edelsteen van zuivere bhakti voor Hem te bereiken."

Ā 

Ā 

Ā 

bhakta-priyo bhakti-dātā dāmodara ibhas-patiḄ

indra-darpa-haro'nanto nityānānda cidātmakaḄ

caitanya-rÅ«paś caitanyaś cetanā-guṇorjitaįø„

advaitācāra-nipuṇo'dvaitaįø„ parama-nāyakaįø„

nÄ«laįø„ śvetaįø„ sitaįø„ kṛṣṇo gauraįø„ pÄ«tāmbara-chadaįø„

śacÄ«-suta-jaya-pradaįø„




"In deze verzen worden de namen beschreven waaronder ŚrÄ«man Mahāprabhu bekend staat bij Zijn metgezellen. De Allerhoogste Heer is de geliefde van Zijn toegewijden (bhakta-priya) en de schenker van bhakti (bhakti-dātā); Hij is gebonden door de liefde van Zijn toegewijden (dāmodara); Hij is de Heer van Zijn dienaren (ibhas-pati); Hij verpletterde de trots van Indra (indra-darpahara); Hij is onbegrensd en eeuwig gelukzalig (ananta, nityānanda); Zijn natuur is zuiver spiritueel (cidātmaka); Hij verschijnt als ŚrÄ« Caitanya Mahāprabhu (caitanya-rÅ«pa); Hij is de levende kracht (caitanya), schitterend met alle kwaliteiten (cetanā-guṇorjita); Hij kent het hart van de Advaita Ācārya volledig (advaitācārya-nipuṇa); Hij is de non-duale werkelijkheid (advaita) en de ultieme held (parama-nāyaka); Hij neemt verschillende kleuren aan (blauwachtig, wit en goudkleurig); Hij is de zoon van ŚrÄ« ŚacÄ«-devÄ« en Hij schenkt totale overwinning. "


Śrīmad-Bhāgavatam (10.8.13) zegt:

āsan varṇās triyo hy asya gį¹›hṇato'nuyugaṁ tanūḄ

śuklo raktas tathā pÄ«ta idānīṁ kṛṣṇatāṁ gataįø„

ŚrÄ« Gargācārya sprak tot Nanda Mahārāja op het moment van de naamgevings-ceremonie van Heer ŚrÄ« Kṛṣṇacandra: "Deze zwartachtige zoon van jou manifesteert Zijn bovenzinnelijke vorm in elk tijdperk. In Satya-yuga was Zijn huidskleur wit; in Treta-yuga, rood; in Kali-yuga, geel; en nu, in Dvapara-yuga, is het zwart. Daarom zal Zijn naam Kṛṣṇa zijn."

Hieruit volgt dat in Kaliyuga, de Yuga Avatar van Heer Krishna gelig of goudkleurig zal zijn,

Śrī Mahābhārata, Vishnu-sahasra-nama-stotra, (149.92, 95) :(Bhisma tot Heer Sri Krishna)

suvarṇa-varṇo hemāṅgo varāṅgaś candanaį¹…gadi

sannyāsa-kį¹›c chamaįø„ śānto niṣṭhā śānti-parāyaṇam

"De Allerhoogste Heer zal in het Kali-tijdperk verschijnen met een gouden huidskleur. Zijn lichaam zal ingesmeerd zijn met sandelhoutpulp. Hij zal de sannyāsa orde aanvaarden en Hij zal uitgerust en vredig zijn. Hij zal volkomen in toewijding verzonken zijn."


Śrīmad-Bhāgavatam (11.5.32) zegt:

kṛṣṇa-varṇa tviṣā'kṛṣṇa sāṅgopāṅgāstra-pārį¹£adam

yajƱaiįø„ saį¹…kÄ«rtana-prāyair yajanti hi sumedhasaįø„

"In het Kali-tijdperk chanten intelligente personen gezamenlijk om de incarnatie van God te aanbidden die voortdurend de namen van Kṛṣṇa zingt. Hoewel Zijn huidskleur niet zwartachtig is, is Hij Kṛṣṇa Zelf. Hij wordt vergezeld door Zijn metgezellen, dienaren, wapens en vertrouwelijke metgezellen."

ŚrÄ« Ananta-saṁhitā (Aṁśa 2, Hoofdstuk 2) zegt:

yaḄ ādi-devo'khila loka-nātho

yasmād idaṁ sarvam abhūt parātmā

layaṁ punar yāsyati yatra cānte taṁ

kṛṣṇa-caitanyaṁ avehi kānte

Heer Śiva zei: "O Durgā! ŚrÄ« Kṛṣṇa Caitanya is de Superziel, de Oorspronkelijke Allerhoogste Persoon en de meester van alle universa, die alles schept en vernietigt."

Verder zijn er nog talloze verwijzingen uit de Purana's, Yamala's, Tantra's, Samhitas enz.

Veel tijdgenoten van Heer Chaitanya, waaronder Mirabai, Guru Nanak Dev, Tukaram enzovoort, erkenden ook dat Heer Chaitanya niemand anders is dan de Allerhoogste Heer Sri Krishna. Hier is bijvoorbeeld een gedicht van Mirabai over Heer Sri Caitanya.Ā Het toont haar grote genegenheid voor Hem:


ab to harināma lou lāgī

sab jaga ko yeh mākhana-corā, nāma dharayo vairāgī

Nu heeft Kṛṣṇa zichzelf aan Hari-nāma gegeven, en die grote, deskundige boterdief noemt zichzelf een vairāgÄ«, of wereldverzaker. Maar we weten wie je bent!

kita choįøÄ« veh mohana murali, kita choįøÄ« saba gopÄ«

mūṇda muįøÄÄ« įøori kaį¹­i bāṅdhi, māthe mohana į¹­opÄ«

Waar is Uw betoverende fluit en waar zijn Uw gopīs? Nu loopt Hij met een kaupīna op Zijn heupen en een charmante sannyāsī tulband op Zijn kaalgeschoren hoofd.

māta jasomati mākhana kāraṇa, bāṅdhe jāke pāṅv

śyāma kiśora bhayo nava goura, ceitanya jāko nāṅv

Dezelfde Śyāma Kiśora, die boter stal en die door Yaśomatī aan de vijzel gebonden werd, is gekomen in een nieuwe, gouden gedaante, die de naam Caitanya draagt.

pītāmbara ko bhāva dikhāvei, kaṭi kopīna kasei

goura kṛṣṇa kÄ« dāsÄ« mÄ«rā rasanā kṛṣṇa basei

Zijn gouden gewaden onthullen zijn diepste gemoedstoestanden, terwijl een kaupÄ«na zijn middel versiert. MÄ«rā is de dienares van Gaura-Kṛṣṇa, en Zijn naam danst op haar tong.

bhāva rādhikā mādhurī, āsvādana sukha kāj

jayati kṛṣṇa-caitanya jaya, kali prakaį¹­e brajarāj

Alle eer aan Kṛṣṇa-Caitanya, die gelukzalig geniet van de zoetheid van de liefdevolle gevoelens van ŚrÄ«matÄ« Rādhikā. Alle glorie aan Vrajarāja Kṛṣṇa, die in het Kali-tijdperk verschijnt als Kṛṣṇa-Caitanya.

Ā 

Ā 

Ā 

Chaitanya Mahaprabhu is not different from Lord Krishna and His appearance has been predicted in many scriptures. This is not known by everyone because this Avatar of Lord Chaitanya was a hidden one. By studying the scriptural evidence for this and the life history of Lord Chaitanya, and coming to know the conclusion of Vedic authorities and many contemporaries of Him, such as Tukaram, Meerabhai, Guru Nanak Dev, one will definitely come to the conclusion that Lord Krishna indeed came in this Kaliyuga as Lord Sri Caitanya Mahaprabhu.

Ā 

Evidence from the Vedic Scriptures:Ā 

Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā 

ŚrÄ« Atharva-veda-puruśa-bodhiniĀ :

saptame gaura-varṇa-viṣṇor ity anena sva-śaktyā caikyam etya prānte prātar avatÄ«rya saha svaiįø„ svam-anuṁ śikį¹£yati.Ā asya vyākhyā-saptame saptama manvantare vaivasvata-manau gaura-varṇo bhagavān sva-śaktyā hlādinÄ«-śaktyā aikyaṁ prāpya prānte kalau-yuge prātaįø„ prathama sandhyāyāṁ avatÄ«rṇo bhÅ«tva saha svaiįø„ sa-parį¹£adaiįø„ svamanuṁ hare-kṛṣṇādi janān śikį¹£ayati upadiśatÄ«tyarthaįø„.

ā€œThe Supreme Lord, who becomes one with His blissful hlādinīśakti, appears in the seventh vaivasvata manvantara in the first part of the twenty-eighth Kali-yuga. Accompanied by His eternal associates (pārį¹£adas), He instructs the whole world to chant His own Hare Kṛṣṇa mahā-mantra. O respectable persons! Which other incarnation besides ŚrÄ«man Mahāprabhu Caitanya-deva could be so causelessly merciful as to perform this task?ā€


Atharva-veda (ŚrÄ« Caitanya Upaṇiį¹£ad)Ā :

jāhnavÄ«-tÄ«re navadvÄ«pe golokākhye dhāmni govindo dvibhujo gauraįø„ sarvātmā mahā-puruį¹£o mahātmā mahāyogÄ« triguṇātÄ«ta sattva-rÅ«po bhaktiṁ loke kāśyati

ā€œThe Supersoul in the hearts of all living beings, the great yogi who is beyond the influence of the three modes of material nature, the embodiment of pure goodness and possessor of the six transcendental qualities will descend upon the bank of the BhāgÄ«rathÄ« river (the Ganges), in ŚrÄ« NavadvÄ«pa-dhāma, also known as Goloka. That ŚrÄ« Gaurāṅga has a two-armed form, and He will manifest pure devotion (bhakti) throughout the world.ā€

ŚrÄ« Atharva-veda (Brahma-vibhāga, in the Tį¹›tÄ«ya-khÄį¹‡įø)Ā :

ito’haṁ kį¹›ta-sannyāso’vatariį¹£yāmi saguṇo nirvedo niį¹£kāmo bhÅ«gÄ«rvāṇas tÄ«ra-stho’lakanandāyaįø„ kalau catuįø„-sahasrābdopari paƱcasahasrābhyantare gaura-varṇo dÄ«rghāṅgaįø„ sarva-lakį¹£aṇa-yukta īśvaraprārthito nija-rasāsvādo bhakta-rÅ«po miśrākhyo vidita-yogaįø„

When the demigods prayed to Bhagavān ŚrÄ« Kṛṣṇa, requesting Him to incarnate on the Earth, He said, ā€œI will appear on the bank of the Ganges between the fourth and fifth millennia of the age of Kali. My heart having been satisfied by the prayers of the incarnation of Śaį¹…kara, ŚrÄ« Advaita Ācārya, I will manifest Myself as a virtuous and renounced brāhmaṇa-sannyāsÄ«, devoid of material desires and possessing all transcendental qualities. At that time, My complexion will be golden, I will be called Miśra and My eyes and arms will be long. With all the symptoms described in Samudrikā of a mahā-puruį¹£a, I will taste My own sweetness in the form of a devotee. Only qualified persons will know who I am.ā€


Sama-veda (Brahma-bhāga of Śrī Caitanya-rahasya) says:

tathā’haṁ kį¹›ta-sannyaso bhÅ«-gÄ«rvāṇo’vatariį¹£ye tÄ«re’lakanandāyāḄ punaįø„ punar īśvara-prārthitaįø„ sa-parivaro nirālambo nirdhÅ«teįø„ kalikalmaį¹£a- kavalita-janāvalambanāya

ā€œBecause of ŚrÄ« Advaita Ācārya’s continuous appeals, I (the Supreme Lord) will appear on the bank of the Ganges in NavadvÄ«pa. I, the fully independent Lord in the form of a brāhmaṇa, will accept the renounced order, and without taking assistance from anyone I will adopt the attire of an avadhÅ«ta (one who is above all rules and regulations). I will descend, along with My eternal associates, in order to save the jÄ«vas, the souls entrapped by the sins of Kali-yuga.ā€

Śrī Chāndogya Upaniṣad says:

tatra brahma-puraṁ nāma puį¹‡įøarÄ«kaṁ yad ucyatetad evāṣṭadalaṁ padma-sannibhaṁ puram-adbhutamtan madhye daharaṁ sākṣāt māyā-puram itÄ«ryatetatra veśma bhagavataś caitanyasya parātmanaįø„tasmin yas tv antar-ākāśo hy antar-dvÄ«paįø„ sa ucyate

ā€œSituated in the Holy abode (Brahma-pura). There is a marvelous city that takes the shape of this eight-petaled lotus. A place called Dahara, known famously as Māyāpura, is at its center. This is the abode of the Supreme Lord ŚrÄ« Caitanya, the Supersoul, and its most interior region is called AntardvÄ«pa.ā€


ŚrÄ« Śvetāśvatara Upaniį¹£adĀ (3.12) says:

mahān prabhur vai puruį¹£aįø„ satvasyaiį¹£a pravartakaįø„sunirmalām imāṁ prāptim īśāno jyotir avyayaįø„

ā€œBy His causeless mercy, the all-pervading Supersoul in everyone’s heart, ŚrÄ«man Mahāprabhu, engages the living beings in that process by which they are able to attain the supremely flawless gem of pure bhakti for Him.ā€

Ā 

bhakta-priyo bhakti-dātā dāmodara ibhas-patiįø„indra-darpa-haro’nanto nityānānda cidātmakaįø„

caitanya-rÅ«paś caitanyaś cetanā-guṇorjitaįø„advaitācāra-nipuṇo’dvaitaįø„ parama-nāyakaįø„

nÄ«laįø„ śvetaįø„ sitaįø„ kṛṣṇo gauraįø„ pÄ«tāmbara-chadaįø„

śacÄ«-suta-jaya-pradaįø„

(ŚrÄ« Nārada-paƱcarātra, Śānāmį¹›ta-sāra, Rātra 4 and 8, ŚrÄ« Bāla-kṛṣṇa-sahastra-nāma-stotraįø„, 116-117, 84, 154)

ā€œIn these verses, the names by which ŚrÄ«man Mahāprabhu is known to His associates are described. The Supreme Lord is the beloved of His devotees (bhakta-priya) and the bestower of bhakti (bhakti-dātā); He is bound by His devotees’ love (dāmodara); He is the Lord of His servants (ibhas-pati); He smashed the pride of Indra (indra-darpahara); He is unlimited and eternally blissful (ananta, nityānanda); His nature is purely spiritual (cidātmaka); He appears as ŚrÄ« Caitanya Mahāprabhu (caitanya-rÅ«pa); He is the living force (caitanya), brilliant with all qualities (cetanā-guṇorjita); He knows the heart of Advaita Ācārya completely (advaitācārya-nipuṇa); He is the nondual reality (advaita) and the ultimate hero (parama-nāyaka); He assumes different colours (bluish, white and golden); He is the son of ŚrÄ« ŚacÄ«-devÄ« and He bestows total victory.ā€

Ā 

Śrīmad-Bhāgavatam (10.8.13) says:

āsan varṇās triyo hy asya gį¹›hṇato’nuyugaṁ tanūḄśuklo raktas tathā pÄ«ta idānīṁ kṛṣṇatāṁ gataįø„

ŚrÄ« Gargācārya spoke to Nanda Mahārāja at the time of the name-giving ceremony of ŚrÄ« Kṛṣṇacandra: ā€œThis blackish son of yours manifests His transcendental form in every age. In Satya-yuga, His complexion was white; in Treta-yuga, red; in Kali-yuga, yellow; and now, in Dvapara-yuga, it is black. Therefore, His name will be Kṛṣṇa.ā€

It follows from this that in Kaliyuga, the Yuga Avatar of Lord Krishna will be yellowish or golden, who is none other than Chaitanya Mahaprabhu.

Śrī Mahābhārata, Vishnu-sahasra-nama-stotra, (149.92, 95): (Bhisma to Lord Sri Krishna)

suvarṇa-varṇo hemāṅgo varāṅgaś candanaį¹…gadisannyāsa-kį¹›c chamaįø„ śānto niṣṭhā śānti-parāyaṇam

ā€œThe Supreme Lord will appear in the age of Kali with a golden complexion. His body will be smeared with sandalwood pulp. He will accept the sannyāsa order and He will be equipoised and peaceful. He will be utterly absorbed in devotion.ā€

Śrīmad-Bhāgavatam (11.5.32) says:

kṛṣṇa-varṇa tviṣā’kṛṣṇa sāṅgopāṅgāstra-pārį¹£adamyajƱaiįø„ saį¹…kÄ«rtana-prāyair yajanti hi sumedhasaįø„Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā 

ā€œIn the Age of Kali, intelligent persons perform congregational chanting to worship the incarnation of Godhead who constantly sings the names of Kṛṣṇa. Although His complexion is not blackish, He is Kṛṣṇa Himself. He is accompanied by His associates, servants, weapons, and confidential companions.ā€

ŚrÄ« Ananta-saṁhitā (Aṁśa 2, Chapter 2) says:

yaįø„ ādi-devo’khila loka-nāthoyasmād idaṁ sarvam abhÅ«t parātmālayaṁ punar yāsyati yatra cānte taṁkṛṣṇa-caitanyaṁ avehi kānte

Lord Śiva said: ā€œO Durgā! ŚrÄ« Kṛṣṇa Caitanya is the Supersoul, the Original Supreme Person and the master of all universes, who creates and destroys everything.ā€

Further, there are numerous more references from the Puranas, Yamalas, Tantras, Samhitas, etc.

Ā Many contemporaries of Lord Chaitanya including Mirabai, Guru Nanak Dev, Tukaram, and so on, also recognized that Lord Chaitanya is none other than the Supreme Lord Sri Krishna. Here is a poem about Lord Sri Caitanya by Mirabai.Ā It shows her great affection towards Him:

ab to harināma lou lāgīsab jaga ko yeh mākhana-corā, nāma dharayo vairāgī

Now Kṛṣṇa has given Himself to hari-nāma, and that great, expert butter-thief calls Himself a vairāgÄ«, or renunciant. But we know who you are!

kita choįøÄ« veh mohana murali, kita choįøÄ« saba gopÄ«mūṇda muįøÄÄ« įøori kaį¹­i bāṅdhi, māthe mohana į¹­opÄ«

Where is Your enchanting flute and where are Your gopīs? Now He walks with a kaupīna on his hips and a charming sannyāsī turban upon His shaven head.

māta jasomati mākhana kāraṇa, bāṅdhe jāke pāṅvśyāma kiśora bhayo nava goura, ceitanya jāko nāṅv

The same Śyāma Kiśora, who stole butter and whom Yaśomatī bound to the grinding mortar, has come in a new, golden form, bearing the name Caitanya.

pÄ«tāmbara ko bhāva dikhāvei, kaį¹­i kopÄ«na kaseigoura kṛṣṇa kÄ« dāsÄ« mÄ«rā rasanā kṛṣṇa basei

His golden garments reveal His innermost moods, while a kaupÄ«na embellishes his waist. MÄ«rā is the maidservant of Gaura-Kṛṣṇa, and His name dances on her tongue.

bhāva rādhikā mādhurÄ«, āsvādana sukha kājjayati kṛṣṇa-caitanya jaya, kali prakaį¹­e brajarājĀ Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā  Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā Ā 

All glories to Kṛṣṇa-Caitanya, who blissfully relishes the sweetness of ŚrÄ«matÄ« Rādhikā’s loving sentiments. All glories to Vrajarāja Kṛṣṇa, who appears in the age of Kali as Kṛṣṇa-Caitanya.

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 


Comments


Register hier voor wekelijks Tempel nieuws.

Bedankt voor het aanmelden!

  • Instagram
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter

©2023 door Govinda Vedisch Cultureel Centrum.

bottom of page